Cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per obtenir informació dels seus hàbits de cerca i intentar millorar la qualitat dels nostres serveis i de la navegació pel nostre lloc web. Més informació.

Pressupostos Generals de l’Estat 2018


Al BOE de 4 de juliol, s’ha publicat la Llei 6/2018, de 3 de juliol, de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2018. La llei de PGE estableix les modificacions pressupostàries, beneficis fiscals, normes de gestió pressupostària, les despeses de personal del sector públic, pensions públiques, variacions en les cotitzacions a la Seguretat Social, operacions financeres (deute públic, avals i altres garanties), modificació de normes tributàries i normes econòmiques de relació de l’Estat amb la resta d’administracions. Així mateix, mitjançant disposicions addicionals i finals es regulen altres matèries.

Les novetats més destacades són les següents:

PRINCIPALS MESURES EN MATÈRIA DE CONTRACTACIÓ PÚBLICA I SUBVENCIONS

La Llei 6/2018, de 3 de juliol, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2018, inclou una modificació i una addició a la Llei 9/2017, de Contractes del Sector Públic. El text modificat és el següent (es marca en negreta el que es modifica de l’article 37.2 de la LCSP):

Disposició final quaranta-quatrena. Modificació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l’ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.

Un. Es modifica l’apartat 7, de l’article 32, que queda redactat així:

«7. Als negocis jurídics que els ens destinataris de l’encàrrec celebrin en execució de l’encàrrec rebut de conformitat amb el present article, se li aplicaran les regles següents:

a) El contracte quedarà sotmès a aquesta Llei, en els termes que siguin procedents, d’acord amb la naturalesa de l’entitat que els celebri i el tipus i valor estimat dels mateixos i, en tot cas, quan el mitjà propi no sigui un poder adjudicador se li aplicaran les normes contingudes en el títol I del llibre III de la present Llei.

b) L’import de les prestacions parcials que el mitjà propi pugui contractar amb tercers no excedirà del 50 per cent de la quantia de l’encàrrec. No es consideraran prestacions parcials aquelles que el mitjà propi adquireixi a altres empreses quan es tracti de subministraments o serveis auxiliars o instrumentals que no constitueixen una part autònoma i diferenciable de la prestació principal, encara que siguin part del procés necessari per produir aquesta prestació.

No serà aplicable el que estableix aquesta lletra als contractes d’obres que celebrin els mitjans propis als quals se’ls hagi encarregat una concessió, ja sigui d’obres o de serveis

Igualment no és aplicable en els supòsits en què la gestió del servei públic s’efectuï mitjançant la creació d’entitats de dret públic destinades a aquest fi, ni a aquells en què la mateixa s’atribueixi a una societat de dret privat el capital sigui, en la seva totalitat, de titularitat pública.

Tampoc serà aplicable als contractes que subscriguin els mitjans propis als quals se’ls hagi encarregat la prestació de serveis informàtics i tecnològics a l’Administració Pública per tal de garantir la compatibilitat, la comunicabilitat i la seguretat de xarxes i sistemes, així com la integritat, fiabilitat i confidencialitat de la informació.

Excepcionalment podrà superar aquest percentatge de contractació sempre que l’encàrrec a mitjà propi es basi en raons de seguretat, en la naturalesa de la prestació que requereixi un major control en l’execució de la mateixa, o en raons d’urgència que demanin una major celeritat en seva execució. La justificació que concorren aquestes circumstàncies s’acompanyarà al document de formalització de l’encàrrec i es publicarà en la Plataforma de Contractació corresponent conjuntament amb aquest.»

I el text de l’addició d’un nou precepte a la llei és el següent:

Dos. Amb efectes des de l’entrada en vigor d’aquesta Llei i vigència indefinida, s’introdueix una nova disposició addicional cinquanta-quatrena, amb la redacció següent:

«Disposició addicional cinquanta-quatrena. Règim aplicable als contractes celebrats pels agents públics del Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació. Atenent a la singular naturalesa de la seva activitat, com a excepció al límit que preveu l’article 118 d’aquesta Llei, tindran en tot cas la consideració de contractes menors els contractes de subministrament o de serveis de valor estimat inferior o igual a 50.000 euros que es celebrin pels agents públics del Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació, sempre que no vagin destinats a serveis generals i d’infraestructura de l’òrgan de contractació. A aquests efectes, s’entenen compresos entre els agents públics del Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació, en els termes que estableix la Llei 14/2011, d’1 de juny, de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació, les universitats públiques, els organismes públics d’investigació, fundacions, consorcis i altres agents d’execució de l’Administració General de l’Estat, els organismes i entitats de recerca similars als anteriors dependents d’altres administracions públiques, les fundacions de recerca Biomèdica, i els centres, institucions i consorcis del Sistema Nacional de Salut.»

Pel que fa a la concessió de subvencions o subscripció de convenis entre l’Administració General de l’Estat i les comunitats autònomes que incompleixin el seu objectiu d’estabilitat pressupostària, de deute públic o de la regla de despesa, es requereix disposar d’informe previ favorable de caràcter vinculant del Ministeri d’Hisenda i Funció Pública, sempre que comporti una transferència de recursos a favor de la Comunitat Autònoma.

Aquest informe també serà necessari quan es tracti d’una comunitat autònoma advertida per risc d’incompliment de l’objectiu d’estabilitat pressupostària, de deute públic o de la regla de despesa i cas de modificació o pròrroga d’aquests convenis i previ a l’acord de Conferència Sectorial sobre distribució de crèdits de l’article 86.2 de la Llei General Pressupostària.

Així mateix, es modifica la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i s’afegeix una nova disposició addicional 27ª per a regular les subvencions concedides per les entitats de dret públic que es regeixen pel dret privat en què es determina que els lliuraments dineraris sense contraprestació que concedeixin aquestes entitats tenen sempre la consideració de subvenció i suposa l’exercici de potestats administratives.

Aquest tipus de subvencions segueixen tenint les mateixes especialitats descrites en la DA 4ª de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

PRINCIPALS MESURES FISCALS

En l’àmbit tributari, les modificacions en els tres grans impostos del sistema tributari espanyol, es resumeixen en:

Impost sobre la Renda de les Persones Físiques

  1. S’augmenta la reducció per obtenció del rendiment del Treball, establint per a aquells contribuents amb rendiments inferiors a 16.825 euros, sempre que no tinguin rendes diferents del treball superiors a 6.500 euros, una minoració en el rendiment de 5.565 euros, si són menors a 13.115 euros.
  2. S’incrementa la deducció per maternitat en fins a 1.000 euros addicionals als 1.200 ja existents, quan el contribuent hagi satisfet en el període impositiu, despeses de custòdia del fill menor de tres anys en llars d’infants o centres d’educació infantil autoritzats.
  3. Ampliar fins a 600 euros anuals la quantia dels límits establerts per a les deduccions per família nombrosa, per cada un dels fills que formen part de la família que excedeixi de tres (cinc en família nombrosa de categoria especial).
  4. També es modifica el percentatge de la deducció per obtenció de rendes a Ceuta i Melilla.
  5. S’introdueix una nova deducció en quota per a contribuents que tinguin membres de la unitat familiar residint a un altre Estat membre de la Unió Europea o de l’Espai Econòmic Europeu.
  6. S’estableix una exempció progressiva en la tributació de determinats premis de loteria i apostes.
  7. Es modifiquen els límits en l’obligació de declarar de 12.000 euros a 14.000 euros quan s’obtinguin rendes de diversos pagadors superiors a 1.500 euros.

Impost sobre Societats

  1. S’exceptuen de l’obligació d’efectuar el pagament fraccionat mínim aplicable a les grans empreses a les entitats de capital de risc, pel que fa a les seves rendes exemptes.
  2. Es modifica la reducció aplicable als rendiments obtinguts per la cessió de determinats actius intangibles o Patent Box.
  3. Modificació de la deducció per inversions en produccions cinematogràfiques, sèries audiovisuals i espectacles en viu d’arts escèniques i musicals.
  4. S’estableix que els contribuents de l’impost podran destinar un 0,7% de la quota íntegra de l’impost a activitats d’interès general considerades d’interès social, similar a l’existent en l’IRPF.

Impost sobre el Valor Afegit

  1. S’amplia l’àmbit objectiu d’aplicació del tipus reduït del 4% als serveis de teleassistència, ajuda a domicili, centre de dia i de nit i atenció residencial, en places concertades en centres o residències o mitjançant preus derivats d’un concurs administratiu, o com a conseqüència d’una prestació econòmica vinculada a aquests serveis que cobreixi més del 10% del seu preu (abans establerta en el 75%).
  2. Es redueix el tipus impositiu dels serveis de sales de cinematografia, entrades de cinema, que passa del 21% al 10%.
  3. Amb efectes a partir d’1 de gener de 2019, en relació a l’exempció relativa als serveis prestats directament als seus membres per unions, agrupacions o entitats autònomes, incloses les agrupacions d’interès econòmic, constituïdes exclusivament per persones que exerceixin una activitat exempta o no subjecta a l’IVA que no origini el dret a la deducció (Art 20.Un.6.LIVA), s’afegeix una tercera condició o exigència, recollida en la nova lletra c), establint que les activitats exemptes que permeten l’aplicació d’aquesta exempció ha de ser alguna de les restants activitats previstes en l’article 20, amb algunes excepcions.
  4. També amb efectes a partir d’1 de gener de 2019, es modifiquen certes regles de localització dels serveis prestats per via electrònica, de telecomunicacions i de radiodifusió i televisió, quan el destinatari no sigui un empresari o professional que actua com a tal, adaptant-ho a la recent Directiva (UE) 2017/2455 del Consell, de 5 de desembre de 2017 pel que fa a determinades obligacions respecte de l’IVA per a les prestacions de serveis i les vendes a distància de béns.

Així mateix, en la llei de pressupostos destaquen altres modificacions relacionades amb l’àmbit fiscal:

  • Determinació de l’interès legal dels diners i de la demora establerts en el 3,00% i el 3,75% respectivament.
  • Es prorroga es prorroga per 2018 la vigència de l’impost sobre el patrimoni.
  • Es modifiquen les tarifes de l’IAE.
  • Establiment de les activitats prioritàries de mecenatge i dels beneficis fiscals aplicables a diversos esdeveniments que es qualifiquen com d’excepcional interès públic o regulació i actualització de determinades taxes d’àmbit estatal.

PRINCIPALS MESURES SOCIALS

Personal del Sector públic

  1. S’incrementen les retribucions en el sector públic d’un 1,75%. Les retribucions del personal del sector públic s’incrementen un 1,5%, al qual se sumarà un altre 0,25% si l’increment del Producte Interior Brut (PIB) al 2017 arriba o supera el 3,1%, amb efectes d’ 1 de juliol de 2018. S’estableix que es podrà arribar a incrementar un 0,2% addicional, si així ho decideix cada administració per a determinats col·lectius.
  2. S’augmenta la taxa de reposició de les Administracions Públiques al 100%. S’estableix una taxa de reposició d’efectius del sector públic en 2018 del 100%, amb limitacions per a aquelles Administracions Públiques que no compleixin els objectius d’estabilitat pressupostària, i del 115% per a les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat, Cossos de Policia Autonòmica i Policies Locals.
  3. Se segueix limitant la contractació de personal temporal, el nomenament de personal estatutari temporal i funcionaris interins.
    1. Només es permet el seu nomenament en casos excepcionals per cobrir necessitats urgents i inajornables.
    2. Requereix autorització prèvia del Ministeri d’Hisenda i Funció Pública, així com els contractes amb empreses de treball temporal i la contractació de personal fix o temporal a l’estranger.
    3. Àmbit del mitjà propi (article 32 LCSP) es permet la contractació de personal temporal.
  4. Contractació de personal de les societats mercantils públiques i les entitats públiques empresarials; fundacions del sector públic i consorcis del sector públic:
    1.  Es permet la contractació de personal, però no es pot contractar personal temporal, llevat de necessitats urgents i inajornables o en cas que es duguin a terme actuacions de l’article 32 de la LCSP. Aquestes limitacions no s’apliquen al personal funcionari o laboral amb una relació preexistent de caràcter fixa i indefinida. Pel que fa a la taxa de reposició s’apliquen les mateixes condicions esmentades anteriorment.
    2. En cas que l’entitat —excepte les fundacions i consorcis— de què es tracti hagi obtingut beneficis en dos dels tres últims exercicis podran realitzar contractes indefinits amb un límit del 100% de la seva taxa de reposició o bé, el 75% en cas que no hagin obtingut beneficis. Es preveu un 5% addicional per sectors o àmbits que requereixin un reforç addicional d’efectius, preferentment prioritaris i quan es donin les circumstàncies previstes per la taxa de reposició general descrits anteriorment.
    3. Taxa addicional per a l’estabilització de l’ocupació temporal que inclourà places de naturalesa estructural que, estant dotades pressupostàriament, hagin estat ocupades de forma temporal i ininterrompudament almenys en els tres anys anteriors a 31 de desembre de 2017. Les ofertes que articulen aquests processos d’estabilització han de ser aprovades i publicades en els respectius diaris oficials en els exercicis 2018 2020.
  5. S’estableix una jornada de treball de 37,5 hores en el sector públic.
  6. Es regula amb caràcter bàsic la possibilitat que l’Administració, prèvia negociació col·lectiva, establir borses d’hores de lliure disposició acumulables entre elles, de fins a un màxim del 5% de la jornada anual, amb caràcter recuperable en el període de temps que es determini i dirigida de forma justificada a l’adopció de mesures de conciliació de cura i atenció de persones grans, discapacitats i fills menors.

Pensions públiques

  1. En general es revaloren les pensions un 0,25%. Algunes pensions s’incrementen entre un 1% i un 3% segons el tipus i el seu nivell. S’estableix que a aquest 0,25%, per al 2018 se li ha d’incrementar un 1,35% addicional. S’estableix també increments superiors (increment del 2,75% addicional), que afecten a les pensions mínimes, les no contributives, aquelles sense dret a complements a mínims i les de viduïtat.
  2. Els efectes d’aquests increments són retroactius, des del 1 de gener de 2018, així que els pensionistes rebran una “paga extra” amb els endarreriments corresponents.
  3. El percentatge de la base de cotització de les pensions de viduïtat per a pensionistes amb 65 o més anys que no percebin una altra pensió pública passa del 52% al 56%.
  4. Queda en suspens l’aplicació del factor de sostenibilitat, que introdueix l’esperança de vida en el càlcul de la pensió.

Cotització

  1. El límit màxim de la base de cotització en tots els règims queda fixat a partir l’1 d’agost de 2018, en 3.803,70 euros/mensuals. El límit mínim és l’import del salari mínim interprofessional per a 2018, incrementat en un sisè.
  2. Per als treballadors autònoms, la base màxima és de 3.803,70 euros/mensuals i la base mínima en 932,70 euros/mensuals. La base mínima per als treballadors autònoms que en algun moment de l’any 2017, i de manera simultània, hagin tingut contractat un nombre de treballadors per compte altri igual o superior a deu, és de 1.199,10 euros mensuals, aplicable a partir de l’1 d’agost de 2018.

Moratòria Seguretat Social 2018

  1. En la disposició addicional novena s’estableix, que les institucions sanitàries de titularitat de les administracions públiques o d’institucions públiques o privades sense ànim de lucre que s’haguessin acollit a la moratòria que preveu la disposició addicional trentena de la Llei 41/1994, de 30 de desembre, de pressupostos generals de l’estat per a 1995, puguin sol·licitar a la Tresoreria General de la Seguretat Social l’ampliació fins a vint-i-quatre anys de la carència concedida al seu dia, així com l’ampliació de la moratòria concedida fins a un termini de 10 anys amb amortitzacions anuals.
  2. Un any més, s’estableix que les institucions sanitàries acollides a la moratòria, puguin sol·licitar a la TGSS l’ampliació fins a vint-i-quatre anys de la carència concedida.

Permisos

  1. S’amplia el permís per paternitat a 5 setmanes. Aquesta cinquena setmana es podrà gaudir en un altre moment dins dels 9 mesos següents al naixement, previ acord amb l’empresari. Aquest benefici també s’aplica al personal de l’Administració Pública.
  2. S’estableix que la suspensió del contracte per aquesta causa previ acord de les parts, podrà gaudir-se en règim de jornada completa o parcial d’un mínim del 50%.

Foment de contractació

  1. S’estableix una ajuda econòmica d’acompanyament a joves inscrits en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil amb menys formació, que subscriguin un contracte per a la formació i l’aprenentatge. Aquest ajut és d’un import equivalent al 80% de l’IPREM i té la durada del contracte fins a un màxim de 18 mesos. Aquest ajut no cotitza a la Seguretat Social.
  2. Així mateix es preveu la bonificació per conversió en indefinits i a jornada completa dels contractes anteriors.
  3. S’estableixen per a l’any 2018, mesures de suport a la prolongació de l’activitat dels treballadors fixos discontinus en els sectors de turisme, comerç i hostaleria vinculats a l’activitat turística. Aquests incentius consisteixen en una bonificació del 50% de les quotes empresarials a la Seguretat Social per contingències comunes, Atur, FOGASA i FP d’aquests treballadors.

Reta

  1. Els treballadors per compte propi que resideixin o treballin en municipis de menys de 5.000 habitants, finalitzat el període inicial de 12 mesos d’aplicació de reduccions en les quotes per contingències comunes, inclosa la incapacitat temporal, tindrà dret durant els 12 mesos següents a aquests mateixos.
  2. Es manté ajornada la possibilitat de treballar a temps parcial per als treballadors autònoms, que establia la Llei 20/2007, de 11 de juliol, de l’Estatut del Treball Autònom.

 

Col·laboradors d’aquest article:

Ferran Julià, Gerent de l’Àrea Fiscal-Laboral
Tomàs Villaroya, Director de l’Àrea Fiscal-Laboral
Marcos Sánchez, Advocat i especialista en Contractació Pública