Cookies

This website uses its own and third-party cookies to collect information in order to improve our services, to show advertising related to your preferences, as well as to analyze your browsing habits. More information.

Aspectes rellevants de les últimes publicacions legislatives en l’àmbit laboral


Contingut en l'idioma original. Traduccio pendent.

A continuació, detallem els aspectes més rellevants de les últimes publicacions legislatives per al 2018, referents a l’àmbit laboral:

A.  Reial Decret 1077/2017, de 29 de desembre, pel qual es fixa el salari mínim interprofessional per a 2018.

  • Estableix l’increment del salari mínim interprofessional per a 2018 en un 4% respecte a l’establert per al 2016.
  • Aquest Reial decret fixa el salari mínim interprofessional per a l’any 2018 en 24,53 euros/dia o 735,9 euros/mes.
  • Per als treballadors eventuals i temporals, el servei dels quals no excedeixi de 120 dies a una mateixa empresa, s’estableix una quantia de 34,85 euros per jornada legal en l’activitat, i pels empleats de la llar de 5,76 euros per hora efectivament treballada.
  • En els convenis col·lectius vigents a 1 de gener de 2017 que utilitzin el salari mínim interprofessional com a referència per determinar l’increment del salari base i/o complements salarials, es tindrà en compte el salari mínim interprofessional establert per a l’any 2016 de 21,84 euros/dia o 655,20 euros/mes incrementat en un 2%.
  • Els convenis col·lectius que van entrar en vigor després de l’1 de gener de 2017, i que continuen vigents a 26 de desembre de 2017, tindran en compte el salari mínim interprofessional establert per a l’any 2017 de 23,59 euros/dia o 707,60 euros/mes com a referència per determinar l’increment del salari base i/o complements salarials.

B.  Reial Decret 1079/2017, de 29 de desembre, sobre la revalorització de pensions de classes passives, de les pensions del sistema de la Seguretat Social i d’altres prestacions socials públiques per a l’exercici 2018.

  • Aquest Reial Decret estableix una revalorització general de les pensions de la Seguretat Social d’un 0,25%, tant en la modalitat contributiva com no contributiva, així com per a les pensions de l’extingida Assegurança Obligatòria de Vellesa i Invalidesa, tal com assenyala la Llei 3/2017, de 27 de juny, de Pressupostos Generals de l’Estat per a 2017.
  • Així mateix, s’incrementen en un 0,25% els imports de les pensions mínimes del sistema de la Seguretat Social i de classes passives i de les prestacions familiars de la Seguretat Social per fill a càrrec amb un grau de discapacitat igual o superior al 65% i 18 o més anys.
  • S’estableix un import màxim per a les pensions de 2.580,13 € mensuals o 36.121,82 € anuals.

C.  Reial Decret 1074/2017, de 29 de desembre, pel qual es modifiquen el Reglament de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, el Reglament de l’Impost sobre Societats, i el Reglament de l’Impost sobre Successions i Donacions.

  • S’incrementa l’import exempt de les beques públiques i les concedides per entitats beneficiàries del mecenatge per a cursar estudis de 3.000 € a 6.000 € anuals. Fins a 18.000 € anuals quan la beca tingui per objecte compensar despeses de transport i allotjament per a la realització d’estudis reglats del sistema educatiu, fins al nivell de màster inclòs o equivalent, o 21.000 € anuals quan a més es tracti d’estudis a l’estranger.
  • Les beques per a la realització d’estudis de doctorat també s’incrementa la dotació exempta fins a 21.000 € anuals si aquests es cursen a Espanya o 24.600 € anul·lis si s’efectuen a l’estranger.
  • S’aclareix que no tenen la consideració de retribucions en espècie, les despeses d’estudi per a l’actualització, capacitació o reciclatge del personal quan vinguin exigits per al desenvolupament de les seves activitats o les característiques dels llocs de treball, que són finançats per altres empreses o entitats diferents de l’ocupador, incloses les despeses de locomoció, manutenció i estada, sempre que aquestes empreses o entitats comercialitzin productes per als quals sigui necessari disposar d’una adequada formació per part del treballador.
  • S’incrementa l’import diari exempt de 9 € a 11 € diaris per a les despeses per menjadors d’empresa, vals de menjar, tiquet restaurant, etc.
  • S’incrementa el límit exempt per despeses per assegurances de malaltia de 500 € anuals a 1.500 € anuals quan el treballador i / o el cònjuge i / o descendents siguin discapacitats.

D.  Novetats a partir del 01/01/2018, en el règim especial de treballadors per compte propi o autònoms (RETA) i autònoms de la mar, introduïdes per la llei 6/2017, de 24 d’octubre.

  • Altes i baixes en el règim i efectes de les altes i baixes en la Cotització.
    Fins a tres altes i baixes formulades dins de cada any natural tindran efectes des del dia comunicat, sempre que, s’hagin sol·licitat en temps i forma, i la baixa no sigui prèvia.
    Les altes i baixes sol·licitades fora del termini reglamentari, així com aquelles que excedeixin de tres en l’any natural, tindran efectes els dies primer i últim naturals del mes en què s’iniciï o finalitzi l’activitat.
    En el cas en què l’alta o la baixa tingui efectes en dies diferents al primer o últim dia del mes, la quota de cotització serà proporcional als dies de prestació efectiva de l’activitat. Per a això, la quota fixa mensual es dividirà per trenta.
  • Canvis de base de cotització. A partir l’1 de gener de 2018, els treballadors autònoms inclosos en el RETA, així com els autònoms de la mar en el grup primer de cotització, podran realitzar fins a quatre canvis de base de cotització dins de cada any natural.
TERMINIS EFECTES
De l’1 de gener al 31 de març A partir de l’1 d’abril
De l’1 d’abril al 30 de juny A partir de l’1 de juliol
De l’1 de juliol al 30 de setembre A partir de l’1 d’octubre
De l’1 d’octubre al 31 de desembre A partir de l’1 de gener (any següent)
  • Domiciliació obligatòria. A partir l’1 de gener de 2018 s’haurà d’efectuar el pagament de quotes mitjançant el sistema de domiciliació bancària.