Publicació Reial decret llei 2/2023, de 16 de març de reforma de les pensions
Contingut en l'idioma original. Traduccio pendent.
El passat 17 de març es va publicar en el BOE el Reial decret legislatiu 2/2023, de 16 de març, de mesures urgents per a l’ampliació de drets dels pensionistes, la reducció de la bretxa de gènere i l’establiment d’un nou marc de sostenibilitat del sistema públic de pensions, aprovat pel Consell de Ministres en sessió extraordinària i que entrarà en vigor l’1 d’abril de 2023, amb efectes retroactius a 1 de gener de 2023 en algunes matèries.
Entre les novetats i modificacions introduïdes pel Reial decret, cal destacar les següents:
1. Increment de les bases màximes de cotització, art. 19.4
S’incrementaran de manera gradual les bases màximes de cotització (anys 2024-2050), increment que anirà lligat als pressupostos generals de l’Estat. Així mateix, s’estableix un increment addicional anual de l’1,2% sobre la base màxima que resulti cada any.
2. Mecanisme d’equitat intergeneracional (MEI), Art 127 bis
Entrada en vigor l’endemà de la publicació de la norma en el BOE (18-3-2023), amb retroactivitat a 1-3-2023.
Aquest mecanisme implica un increment de les cotitzacions que ara com ara suposarà 0,6%, per contingències comunes, repartit entre empresa i persona treballadora (un 0,5% i un 0,1% respectivament).
En relació amb això, s’introdueix una progressivitat que arribarà fins a l’any 2029, en el qual la cotització serà d’1,2 punts percentuals, dels quals l’1,00 correspondrà a l’empresa i el 0,2 al treballador. A partir de llavors, des de l’any 2030 i fins a 2050, es mantindrà el mateix percentatge de l’1,2 amb igual distribució entre empresari i treballador.
3. Quota de solidaritat per a les rendes més altes; Art. 19 bis
S’estableix una cotització addicional que s’aplicarà entre els anys 2025 i 2045 de manera progressiva aplicable a la part del salari que excedeixi la base màxima de cotització de l’any de referència.
A aquest efecte es creen tres trams de salaris:
• entre la base màxima i el 10% addicional, començaran en 2025 amb un 0,92% arribant al 5,5% en 2045;
• entre el 10% i un 50% addicional començaran amb un 1% i acabaran amb un 6%; i
• els que superin la base màxima en un 50% començaran amb una quota de l’1,2% i acabaran en el 7% en 2045.
4. Llacunes de cotització; art. 209.1b)
S’amplia la cobertura de llacunes (períodes intermitents no cotitzats):
• Compensació del 100% de la base mínima durant els primers 48 mesos (quatre anys).
• A partir del mes 49, la compensació seria del 50% de la base mínima.
• Per a les treballadores per compte d’altri la compensació seria del 100% de la base mínima entre els mesos 49 i 60, i passaria a ser del 80% de la base mínima a partir del mes 61 al 84 (en cas de bretxa de gènere superior al 5%).
• Cobertura en determinats suposats per a autònoms (cobertura del 100% de base mínima durant sis mesos).
5. Sistema dual de còmput per a la pensió de jubilació; Art. 209.1 i Disp. Trans. 40a
S’estableix una ampliació del període de còmput que es pren per a calcular la base reguladora, que determina la quantia de la pensió de cada treballador.
Es crea una fórmula dual per al càlcul de la pensió, per la qual els pensionistes podran triar entre
• prendre els últims 25 anys cotitzats per a determinar la seva base reguladora (actual regulació),
• prendre els últims 29 anys de cotització, rebutjant els dos pitjors anys de cotització (per tant, computaran 27 anys efectius).
El sistema s’implantarà progressivament durant dotze anys, entre 2026 i 2037 i la persona treballadora podrà triar el sistema que li resulti més beneficiós fins a 2044.
A partir d’aquest any, es calcularà la base amb 29 anys cotitzats, rebutjant els 24 pitjors mesos.
Durant tot el període de dualitat, l’Administració triarà d’ofici la fórmula més avantatjosa per al futur jubilat.
6. Lluita contra la bretxa de gènere; Disp. Trans. 1a
En el present RDL introdueix mesures per a pal·liar la bretxa entre les pensions d’homes i dones. El complement per a pal·liar aquesta lluita s’ha fixat en un 10% per al 2023 i el 2024. L’increment esmentat serà addicional a la revaloració anual que ja havia estat contemplada.
7. Estudiants en pràctiques (BECARIS) Disp. Ad. 52a
Entrada en vigor el pròxim 01 d’octubre de 2023.
Els alumnes que realitzin practiques formatives o pràctiques acadèmiques externes tant remunerades com no remunerades (aquestes últimes fins ara excloses) , passen a estar inclosos en el sistema de la Seguretat Social.